Ella har haft sitt första förkylning. Jag och Jari fick inte alls förkylning så någonting bra med det men hellre skulle jag själv ha haft förkylningen. Det varade helt och hållet i en och en halv vecka, så det var ju tur. Hon fick inflammationshämmande värkmedicin i 3 dagar, för att läkaren såg att öronen var lite röda. Bra att vi gav det, hon fick kanske inte därför inflammation i öronen, somtur. Vi tog varenda dag jätte ofta med Näsfrida, som faktiskt alla barnfamiljer behöver i sitt skåp. Annat de behöver många paketer av är filter till näsfrida, det går ju massor av filter då man ska byta varenda gång man suger slem från näsan. Annan sak som är jätte bra är Babymist, den är mycket lättare än saltvatten i dropp. Babymist är också saltvatten men då man sprutar den i babys näsa så är det så snabbt att inte babyn märker det. Toppen sak måste jag säga. Jag funderade först att kanske den är onödig då vi har ju saltvatten, men då tittade jag på diskussion om Babymist i nätet och varenda en som prövat den tyckte den var toppen. Under Ellas spjälsäng på huvudsidan lagade jag böcker, så hennes överkropp var ca 20 cm högre (såg ganska konstigt ut). Lök lagade jag i bitar och nära hennes säng om nätterna. 

 

Själv hade vi med Jari spysjuka, en dag tog det bara men många dagar tog det att man ville äta och kände sej frisk. Jag gick ner 1,5 kilo... alltså någonting bra :D.

Men till det viktigaste. Ella har börjat kräla, för 6 dagar sedan började hon på morgonet. Jari och jag såg det båda! Hon var alltså 8 och 1/2 månad gammal. Denna vecka har hon lärt sej att klicka med tungan, eller igår gjorde hon första gången det. Hon trivs mycket mera på golvet nu då hon slipper framåt själv och undersöker alla ting. Hon tycker såklart om att forska allt hon inte får, t.ex. till eluttag har vi köpt petskydd. Det är så roligt att titta på då hon krälar framåt, hon ser så lycklig ut!

Jag tror Ellas dagliga forskningsturer gör att Ella vill sova mera på natten (o mindre på dagarna), hon har nu i 2 dagar sovit till ca klockan 8.30!!! Hon har kanske 2 gånger i sitt liv sovit så länge före denna vecka :D. Hon vaknas klockan 5.00 och äter, sedan klockan 7.00 ska hon upp. Men i två dagar har hon efter klockan 7.00 somnat om... det har varit så skönt. Jag känner mej helt som en ny människa, är inte så trött som jag brukar vara på dagen. Det kan ju också bero på min diet, som jag skriver om i nästa stycke.

Förra gången skrev jag om att jag är med i Kiloklubi, nå det blev ju inte till någonting. Jag började äta gott igen, så det var ju inte något för mej just nu. Nu är jag med i en annan sak, något jag betalar för... så kanske det hjälper! Jag gick med i Fitfarm superdietti, den varar i 6 vecka. Jag köpte den via nätet. Därifrån får man träningsprogram och matanvisningar per vecka. Träningsprogrammen är säkert samma i 6 veckor. Det är väldigt viktigt att äta bara det man får. På måndagen började den och ännu är jag positivt inställt till programmet. Man ska göra muskelträning 4 gånger i veckan och aerobiska träningar (promenad 30-60 min) i veckan. Jag har gjort muskelträning+aeobisk träning på samma dag, så 4 dagar i veckan ska jag försöka träna. I matinstruktionerna har man observerat att jag ammar, så det blir inte problem med mjölket. 

Nu ska jag ta maten ur ugnet. Det blir 100 g lax, 8 st. ugnspotatisklyftor och 200 gram sallad till lunch *smask*