Igen har det gått en tid sedan jag skrivit *Ojdå*!

Vad har hänt?

- Ella har fått under sitt spjälsäng "keinutassut". Jag beställde dem från lastentarvike.fi. De är Brios produkt

- Ella har fått sin första tand, den kom fram i Måndas. Andra tanden kommer säkert fram imorgon, för att den syns likadan som den första.

- Ella har börjat äta mat

- Vår första långa resa gjorde vi på veckosluten, till kusinerna i Vammala

- Det har nästan blivit vinter... bara nästan. Nu är det -10 grader men ingen snö

Keinutassut... på svenska gungtassar?! Låter lite dumt på svenska men inte tycker jag att det låter någo vidare på finska heller :D. De köpte vi för 2-3 veckor sedan. De ska man skruva fast under spjälsängens ben. Den gungar ganska bra faktiskt. Ella har somnat i sängen kanske 4 gånger nu och sovit 4 hela nätter i spjälsängen inom en månad. Vi har över en månad lagt Ella i vagnet o sova :O, på natten har jag flyttat henne i vagnen. Hoppas hon skulle somna i spjälsängen i framtiden, mycket lättare och känns rätt. Jag rekommenderar åt alla babyn som somnar av gungandet gungtassarna. Varför ej?

Förra veckans torsdag såg jag in i Ellas mun och jag tyckte det var en hål i tandköttet. Hon har varit lite gnälligare än vanligt. På Lördagen tittade jag igen att snart kommer nog tanden, då det syns lite vitt. På Söndagen syndes det mycket vitt och som min mamma sade så var det som en risgryn skulle ha varit i munnen. På måndagen var tanden redan framme. Nu är redan andra tanden på kommande, får se om den är framme redan imorgon. Min vän sade att minns att börja tvätta tänderna... måste googla att ska jag redan börja eller först när tanden är helt ute. Det tar säkert jätte sjukt för Ella då jag börjar tvätta :O!

Ella började äta mat 2.10. Jag läste någonstans att det kommer en ny rekommendation att man ska börja ge helst smakmål åt babysarna redan som 4 månader, mest för att hindra allergier. Säkert någon ny forskning, troligen. Vi började med morot-blomkålmos. Nu äter hon morot-broccolimos. Hon tycker mest om morot. Velling ska jag se om jag hittar i butiken, något som inte innehåller korn. Onni velling borde inte innehålla korn. Man ska inte börja med något som innehåller korn sade rådgivning. Vi började för att om hennes mage skulle bli bättre, magen är kanske lite bättre än förr, men ännu vaknar hon för sjuk mage på nätterna :(. Emellanåt har hon ännu jätte sjuk mage, pruppar mycket.

På fredagen åkte vi till Vammala, eller nuförtiden heter det Sastamala. Ellas kusiner och faddrar bor där. Vi åkte då Ella skulle ta sitt eftermiddags sömn. Vi märkte att det var inte någon bra ide, hon sov endast en stund. Det var kanske en 60 km kvar av resan då jag sade att nu ska vi byta kusk, för att jag blir så sjuk att sitta och leka med Ella (axeln blev sjuk då jag måste vara sned på bakseten). Vi böt kusk och det var inte någon bra idé heller, Ella började storgråta. Helst i fortsättningen sitter jag  bakseten med henne, det lärde jag mej. På hemvägen flyttade vi henne på andra sidan, så jag inte behövde sitta snett. Men annars gick resan fint. Kusinerna tog Ella jätte fint emot, det var så roligt att se hur de tycker om henne <3!

Vintern har kommit, kanske. Idag har Ella första gången halaren och på sej i vagnen. Det är halaren från modersförpackningen. Hon har också en annan halare som vi fick av en min bästa vän. Jag skulle jätte gärna vilja köpa något snygg röd-ljusröd halare, men jag ska försöka att inte göra det. För att jag har nog möjlighet att köpa följande år något nytt halare/utedräkt... nu då man fått gratis så ska man använda dem. Dendär meningen måste jag minnas i framtiden :O.

Ikväll ska jag gå och se på Silverjungle kläder, därifrån tänkte jag nog köpa någon matchande body och böxor. Hoppas jag skulle hitta något fint åt mej själv också.

blogi%20kuvakirjat-normal.jpg

Dehär kom för en ganska stund sedan. Jag beställde bröllopsfotobok och babyshower bok från smartphoto. Jag kan ej rekommendera kvaliteten på smartphotos foton. Beställer allt från Ifolor i fortsättningen. Men trevlig minne blev det ändå :).

 

blogi%20cANVAS-normal.jpg

Denna foton är lite suddig, men det är meningen. Canvastavlorna är ej suddiga, de är fina.

 

blogi%20hoitop%C3%B6yt%C3%A4-normal.jpg

Här är Ellas skötbord. Jag gjorde snabbt en skydd av paff bakom skötdynan, det skyddar Ellas huvud om hon hoppar upp mitt i allt. Jag trodde faktiskt Jari skulle ha hittat på något bättre resultat då han ser min skydd, men han tyckte det var helt okej med massor av tejp osv. *grrr*, nå den får se ut såhär!