Jag hade ej gått ner i vikt alls efter nyår. Nå nu äntligen vägde jag en kg mindre än igår :D. Jag skrev in mej i Kiloklubi.fi igår. Jätte bra klub. Helt gratis också. Där kan man skriva in vad man ätit på morgonen, lunchen, mellanmålen, middagen och kvällen. Kiloklubi räknar hur mycket kalorier man ätit. Bra är också att veta hur mycket man ätit fiber och dyligt. På sidan finns också rekommendationer.

Igår försökte jag också byta ordning i vardagsrummet, men det blev egentligen inte till något... allt såg dåligt ut ;).

Ella har börjat sova bättre igen. Jag började med att läsa boken "pehmeä matka höyhensaarille". Ett fint bok som är skriven av en mamma. Goda tips får man fast man inte har något större problem med sömnen. Jag rekommenderar stort. Jag har nu läst halva boken och har ej läst på många dagar, för att Ella har sovit bättre. Men ska nog försöka läsa den helt och hållet. Måste bara passa på att läsa då Ella sover

Varför sover Ella bättre

Jag har alltså sovit på madrassen i vardagsrummet i 4 nätter. Jari har sovit med Ella i sovrummet. Alltid då Ella har vaknast så har Jari givit tutten, rört i henne, och shussat och gungat på spjälsängen. Första natten skrek hon så då försökte han ta upp henne från sängen (vi vill inte att hon ska skrika, det är fel tycker vi), men då fick han ej henne tyst så då gick jag och gav mjölk. Andra nätter har hon vaknast och ätit 4-5 tiden, igår 5.30 idag 5.19. Hon vaknar också senare på morgonen nuförtiden då hon inte vaknas så ofta och äta på nätterna. Konstigt men sant. Nu är det spännande söndag till måndag natt för att då ska jag sova med henne och då kan det vara att det doftar av mjölk, så får se om hela vår "sömnprogram" går åt skogen. Meningen är ju att inte ge henne mjölk på natten. I boken stod det att någon baby kan såklart vara hungrig på natten och det prövade vi med mjölk från tuttflaskan att är hon hungrig, men hon åt bara några klunkar, så därför tänkte vi att hon behöver bara hjälp med att få sömn tillbaka och behöver trygghet och veta att vi är nog nära om hon behöver oss. I boken sade de att babyn vet ju inte hur man ska somna om, därför behöver de också hjälp med det. 

Ella kan nästan säga mamma och pappa, men i misstag. Hon babblar mama mama och papa papa. Hon kryper ej ännu. Hon svänger sej mycket. Hon har börjat trivas ensam på golvet. Många gånger vill jag ändå sitta med henne på golvet och titta på hennes lekar. Emellanåt försöker jag hjälpa med någon leksak, t.ex. med en sådan leksak som utvecklar henne så visar jag först och då får hon göra efter. Hon tycker väldigt mycket om musik. Fröbelin palikat är väldigt popp just nu. Ska försöka hitta någon svensk musik också åt henne. Jag sjunger ju nog ganska ofta svenska för henne.

Det skulle ha varit en kurs som heter Färgbad för babyn, men vi köar till kursen. Hoppas vi skulle slippa på kursen så får Ella se andra babyn. Babyjumpan fortsätter vi med, den börjar igen nästa tisdag. Själv ska jag på en kurs där man lär sej att virka matta och korgar. Jag har ju virkat både två. Men någonstans går det alltid fel så det är bra att lära grunderna. Jag trodde inte någon kan lära mej att göra handarbeten rätt, men en gång var jag på en kurs som hette "väännetään rautalangasta", ja, så hette kursen. På den kursen lärde jag mej att göra en "fågelbur", jag trodde aldrig att jag skulle få gjort något sådant, buren blev t.om. en av de finaste.

Måste annars också söka fram virknålet, för att nu före sommaren ska jag virka. På sommaren har jag knappast tid att tänka på något handarbete. Då är det ju gårdsarbete som gäller... jag längtar så till sommaren!