Ojdå, jag har inte skrivit på länge i min blogg. Jag är kanske lite dålig på sådant här. Det känns bara att man har massor annat att göra. Viktigt för mej är t.ex. att hålla hushållet i skick, så när Ella sover så försöker jag ordna lite här och där. Nu just känner jag att jag bara vill vila, vi hade en tung natt. Ella vill inte alls börja sova på kvällarna, hon somnade först klockan tolv inatt. Jag och Jari vill ju och sova klockan 22.00 :), så det är ju lite besvärligt. På morgonet skulle jag åka på Karlebys tygblöje klubbens möte, men det blev inte till något för att jag var så trött. Jag tänkte att jag ska och ta en tupplur när Ella sover, men inte fick jag sömn. Ella vaknade redan efter en timme o ville inte somna om :O, men jag satte henne i vagnen så somnade hon tvärt!

Om någon har tips hur man skulle få Ella och sova tidigare på kvällarna så tar jag tipsen gärna emot, tack. Nu just somnar hon då jag gungar med henne i gungstolan. Just det då JAG gungar, i Jaris famn skriker hon bara. Han får kanske en gång i veckan henne att sova. Nåjaa, men igår fick jag inte heller henne och sova med att gunga, så jag lade henne i min Manduca väska så somnade hon där. Idag gjorde jag det också, då jag skulle ha henne och sova inne först.

På dagarna är Ella ändå oftast en solstråle, gnäller lite om hon är trött, eller om hon har sjuk mage. Magen är tyvärr ännu en problem för vår lilla Ella.

Ella gillar att titta i spegeln, hon tror att det är en annan babys där. Ella är annars också jätte vild. På morgonen då jag byter blöjan och tvättar henne så menar hon inte hållas på sitt underlag, hon sparkis och boxar jätte mycket ;D. O sedan då jag ska tvätta henne med en bomullslapp under hakan och på halsen då händer det. Hon tittar mej in i ögonen o säger med sin blick " ja, försök mamma bara tvätta mej därifrån... jag kämpar till det sista att du inte slipper dit med dina lappar, ska du se". Till sist får jag tvättat, törkat och lagt potatismjöl på hennes hals. Det är viktigt med potatismjölet för att under hakan svettas hon ganska så mycket.

Men vad vi har gjort på sista tiden ska jag kanske berätta.

Största och intressantast är ju babysim. Vi var på Lördagen till babysim, hela familjen. Jag var nervös, väldigt nervös. Ella tyckte nog om vattnet. När vi kom ner i bassängen så sade familjerna, att oj se vad söt och lill. Jag tyckte nog andra också var små, så inte vet jag varför de tyckte Ella var nå liten. Men tyckte det var kult att hon fick uppmärksamhet. Vi tränade lite hur man ska hålla i babyn i vattnet. Man skulle ha fått fälla vatten på huvudet också, men det ville jag ej ännu... tänkte inte för att den dagen kommer ju ändå, jäklar. Nu är jag nervös för nästa gång, då ska det ju spillas vatten på hennes huvud. Jari tyckte också att vi ska inte spilla vatten på henne, han sade att det är ju första gången hon är och simma... jag viskade åt honom, att det är ju faktiskt de andra babysarna också ;D. Men jag tror nog några hade varit förut, för att ena pojken var lite äldre än Ella så han dök t.om. Man brukar inte dyka på första gången :). Men hur som helst så ser jag fram emot våra lördagar med Ellas babysim. Simdräkten är en såndär "brottningsdräkt (painipuku)", vi måsta (alltså Jari, för att jag förstod inte vad han menade) sy in benen på simdräkten då Ella har så smala lår. Det ska vara jätte spänt för att om babyn kakkar så hålls det mesta inne i simdräkten. På lördagen fick Ella lämna och sova med Jari då jag gick och titta till en gårdsloppis i Rimmi (till min arbetskamrat). Därifrån hittade jag en gunga, pulkka och kärra att ha med på resor. Det var en Brios egen kärra. Den var inte i så bra skicka men tyckte det hördes som en fund. 20 euro fick jag den för. Brio Sing, om någon vill se på nätet. Jag har Brios bilbänk, så den passar in i kärran. T.ex. om jag ska och handla så behöver inte jag lägga bänken i en butikskärra (butikerna tycker inte om att man lägger bänken i deras kärror), jag kan bara lägga den på kärran. Om Ella somnar i bilen så behöver jag inte heller lägga henne i vagnen, om jag t.ex. vill gå runt in stan en stund. Men ska nog hålla mej att inte ha henne för länge i bänken, 1,5 timme säger de att är okej att ha i bänken i streck. Idag tar jag kärran med, för att jag ska till Sepon kulta och kultajousi efter Ellas dopgåvor, de har varit och graveras där.

Jag lägger säkert lite foton ikväll eller imorgon, kommer inte att hinna det nu för att Ella vaknas säkert snart och då ska vi gå till stan. Vi ska och besöka Brita mommo.

Igår hade vi främmande, Sandra och Isla. Sandra är min arbetskompis och Isla är hennes flicka. Isla är 2 veckor yngre än Ella. Det var så roligt att ha dem här. Ella och Isla låg på golven en stund och gapade åt varann. Emellanåt hörde jag inte vad Sandra sade då de hade så mycket att säga. Isla fick pröva Ellas "nya" kärra, vi gick en kort promenad då Ella skulle somna i vagnet.

Nu ska jag passa på och göra mej i ordning att vi kan åka strax då Ella vaknar.