Har inte hunnit skriva på länge. Nu skriver jag i bilen då vi kör till Alajärvi. Tyvärr går det inte att uppdatera blogget via telefonen, så måste kopiera texten till datorn då vi kommit hem.

I denna artikel tänkte jag berätta lite vad vi hållit på med i två veckor.

Det har ju varit kokhett! Det har varit väldigt stressigt på kvällarna då det är så svettigt. Man svettar väl ännu mera då man ammar. Fröken har varit varenda kväll grinig, mest för magens skull och sedan för att hon är trött. Man måste bara hålla henne i famnen o gå runt i huset. För det mesta är hon en solstråle på dagarna. Roligast är att vakna när kärkeken ler mot en <3!

Vi har för en vecka sedan haft besök av frökens kusiner. Alltså Jaris bror och hans familj besökte oss, de kommer från Karkku. De bodde denna gång hos Jaris moffa, för att vi har renovering i andra våningen så vi har ingen rum för dem just nu. Frökens äldre kusin (vår fadderpojke, 5 år) tyckte väldigt mycket om hans nya kusin, han ville vara nära henne nästan hela tiden. Hans lillebror är snart 3 år så han var också intresserad av henne, men han är så liten ännu så har han kanske svårt att koncentrera sig länge på en sak. Roligt med pojk kusiner, hon har ju redan 4 flick kusiner. I november får de ännu en kusin åt henne. Tror hon kommer inte att få mera kusiner, 7 kusiner har hon då.

En sak som jag vill ge reklam om är en skötunderlag. Jag köpte den från lekmer.fi. Fick tipset av min arbetskompis Sandra. Den är väldigt ergonomisk och våran fröken gråter inte mera så ofta på skötbordet för att hon kan se på oss då vi byter. Sandra sade också att de brukar ha den i vardagsrummet. Vi tänkte att vi ska också pröva att ta den i vardagsrummet så hon får ligga där. Jari har använt den mest i vardagsrummet. Lägger foto av skötunderlagen här nedan. Det stod att det går bra att ha som en bädd också då babyn sover i familjebädden, men det tror jag vi skippar.

Fröken ler mycket, emellanåt hörs det som skratt t.om. Hon tycker om då jag gymnastiserar henne, "pruppjumppa". Jag säger pump, pump, pumppa, pumppa o hon är nöjd. Roligt har vi då hon halv ligger framföre mej på mina ben och då sjunger jag "Baka baka bulla, smett smör imillan, socker under socker på, vem ska denna bulle få... upp i take o gräddas!" På samma gång håller jag hennes händer o viftar med dem. Fammo sjöng denna sång åt oss då vi var små. Säkert mamma också! Kom på att min syster bakade bulla med min mage då vi var små, jag har alltid haft en "bullamage" ;,D!

Förra veckna har vi också firat vår fadderflicka, hon fyllde 1 år, de hade födelsedag vid flickans fammo på en ö här nära oss.  Vattnet var så låg så det gick lätt att gå över till ön. Det är endast ca 10 meter att gå till ön.

Vi åkte till Alajärvi för att få lite semester från trädgårdsarbete och allmän städning hemma.

Villan i Alajärvi var helt trevlig. Det var en stuga på en gammal campingplats. Där fanns många andra stugor också. Man såg att den stuga som vi bodde i var hyresstuga, andra stugor hade blommor och annat fint. Vi kunde strax första kvällen gå ut till Lappajärvi sjön och fiska, det var ca 100 meter till sjön från vår stuga. Härlig utsikt. Vet inte varför campingen slutat att fungera här, den var på så bra plats. Kanske de inte fick mera byggnadstillstånd, det var bara 10 stugor på områden.

Fick pröva också vår nya Manduca reppu. Det var ändå ganska svalt vid sjön, så man kunde ha fröken i Manducan. Där sov hon fint. Bästa är ju att hon får vara uppe (då hon har ju magbesvär) och då behöver man inte ha henne hela tiden i famnen (man blir ju sjuk).

min%C3%A4%20ja%20vauva-normal.jpgm%C3%B6kki%201-normal.jpgJari%20veneell%C3%A4-normal.jpg